Start initiatief

Jij Magazine april 2018 Een elektrisch containerschip. Kan het nog duurzamer?

Onderdeel van:

Onderdeel van:

Patrick Hut, schipper en eigenaar van scheepsmakelaardij The Blue World, vaart met zijn containerschip Borelli tussen Hengelo en Rotterdam. Sinds een tijdje hybride. Hij verruilde zijn dieselmotor voor een dieselelektrisch exemplaar. En dat scheelt 30 procent brandstof.

Patrick Hut, schipper in hart en nieren, is enthousiast over zijn dieselelektrische motor. “Bij rustig weer en water, kunnen we een schip met 100 grote containers elektrisch verplaatsen. Wanneer we ink moeten manoeuvreren om bijvoorbeeld vanuit het Twentekanaal een rivier op te draaien, schakelen we de dieselmotor in. We varen altijd op het efficiëntst mogelijkste toerental en besparen zo brandstof.”

Volledig elektrisch

Want al is de binnenvaart heel erg schoon, de diesel- motoren zorgen nog wel voor vervuiling. “We kwamen erachter dat we die dieselmotor eigenlijk te vaak veel te langzaam belasten, wat heel energie-ongunstig is. Aan de andere kant; een scheepsmotor van vier ton.... die gooi je niet zomaar overboord. We zijn gaan nadenken hoe je van bestaande technieken uit verschillende hoeken een nieuwe techniek kunt ontwikkelen. Maar dan heb je het nog over een investering van een half miljoen euro.” Een koffiemoment met de provincie bracht uitkomst. “Omdat de provincie de binnenvaart graag wil verduur- zamen, investeerde zij in ons project. Dankzij deze investering varen we al een tijdje hybride. We besparen inmiddels ruim 30 procent brandstof. Maar wat mij betreft zijn we er nog niet. We hopen nog de opdracht te geven voor de bouw van een volledig elektrisch aangedreven schip.

Duurzame ambities

De duurzame ambities van Patrick zijn op een bijzondere manier ontstaan. “Een heel klein, plastic propje heeft me jaren geleden aan het denken gezet. Ik was op vakantie op de Galapagoseilanden toen een toerist een propje uit z’n broekzak liet vallen, bewust of onbewust. En ‘m niet wilde oprapen, waarop onze gids volledig uit z’n dak ging en zelfs dreigde hem van het eiland af te zetten als hij dat plastic papiertje niet weer in z’n zak zou steken. Toen ik de gids later vroeg waarom hij zo boos werd om een stukje plastic, was zijn antwoord; we maken de wereld keihard kapot. Die ervaring, en vele andere reiservaringen, hebben me aan het denken gezet. Mijn bedrijf is dan ook vernoemd naar de bijnaam van de Galapagoseilanden; The Blue World. Wij delen kennis, werken samen en innoveren. Met als doel zuinige schepen te bouwen en oude schepen te recyclen. Zo maken we de wereld een stukje schoner voor volgende generaties. Ik heb namelijk twee kinderen, als die wat ouder zijn wil ik die reis naar de Galapagoseilanden nog een keer kunnen maken.”
www.theblueworld.nl

Nieuwe energie

Overijssel stimuleert initiatieven en innovatieve ontwikkelingen die ervoor zorgen dat we steeds meer gaan rijden en varen op nieuwe energie. Dit alles met als doel om in 2023 20 procent van de energie uit biomassa, bodem, wind en zon te halen. Meer informatie: www.overijssel.nl/nieuwe-energie



Downloads

Milieu en duurzaamheid Energie Innovatie en technologie Werk en opleiding
Laatst bewerkt op: 16-04-2018

Start aangesloten beweging

Initiatief

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 19-05-2019 22:50

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief